Monday, October 26, 2009

Toppturer

Jeg og Anja har begynt å samle på kommunetopper. Det begynte egentlig helt tilfeldig da anja dro meg med på St Sunnivahornet i Vågsøy kommune og jeg oppdaget at det faktisk er høyeste toppen i den kommunen. Jeg hadde lest om folk som "samler" på kommunetopper og synes at det er en grei hobby. Mens vi satt på toppen og nøt utsikten fra St Sunnivahornet ymtet jeg forsiktig frampå om dette til Anja og hun virket faktisk veldig positiv til slikt.

Da vi kom hjem, jeg sliten og fæl og hadde vondt i føttene, begynte jeg å gjøre litt research på nettet og fant kommunetoppene for Eid hvor jeg bor og alle kommunene rundt. I tillegg satte jeg opp noen topper i andre kommuner hvor jeg føler meg knyttet til på en eller annen måte. Dette er en bra startliste og vil nok gi oss et år eller vel så det med turer tenker jeg! Jeg bestilte også noen fancy nye såler som kan formes etter foten til fjellskoene mine. Jeg kan rapportere om at føttene har det MYE bedre med disse.

Så en liten turrapport fra de to første turene (og de tre første kommunetoppene).

1. Vågsøy kommune, St Sunniva hornet( 689 moh)
At jeg kom meg opp på denne var bare en ren og skjær tilfeldighet. I starten av løypen stod det en infotavle om turen og at dette var Vågsøy sin kommunetopp. Dette fikk hjernen til å surre litt på veien oppover.

Uansett, en veldig fin tur. Man går i en slags gigantiske trappetrinn oppover. En kneik, flatt, en kneik, flatt osv. Ca 2/3 av veien kommer man til en fin sæter bygget av stein og en del av stien videre er bygget opp med stein. En riktig flott sti er det! Etter en stund kommer også Hornelen til syne og det er jo utvilsomt kjekt selv om den ligger bak deg når man går opp.

Turen er ikke vanskelig og er ca 7 km t/r. Vi brukte nesten 4 timer inkludert to raster på veien så tempoet var definitivt svært sivilisert. Det er ca 530 meter stigning fra parkeringsplassen rett før krysset der man tar av til Selje og opp til toppen.

2. Sande kommune / Herøy kommune, Sollia (660 moh)
Dette er kommunetoppen i kommunen hvor jeg var på sommerferie hver sommer i hele oppveksten. Merkelig nok har jeg aldri vært på denne toppen før! I anledning en helg med familien som var i Gursken tok jeg og Anja med oss fjellskoene da vi pakket for helgen. Sollia er i tillegg en dobbel whammy siden det er grensefjell mellom Sande og Herøy kommune og høyeste fjell i begge! Slikt liker vi! :)

Lørdag tok vi laus. Været var bra. Overskyet, lite vind og etter forholdene ganske tørt i marka. Turen til topps gikk veldig bra, det er egentlig bare en laaang slak oppoverbakke dette, så det gikk helt greit å gå. Turen er omtrent dobbelt så lang som turen til St Sunnivahornet, men lettere å gå. Vi tok oss god tid oppover og fotograferte, så på utsikten og nøt naturen. Anja har hatt det stressende i det siste og jeg tror det gjorde godt for hodet hennes å bare gå litt.

På toppen var det rast med kaffe og smørbrød mens vi så på en fantastisk utsikt mot Runde, Stad og Sunnmørsalpene. Jeg måtte tape en hæl som plutselig utviklet gnagsår de siste 500 meterne, men det gikk nå det og. Jeg prøvde å gå med staver for første gang. Det var god hjelp i disse når det var glatt eller litt rufsete terreng, så neste gang tar jeg med mine egne skistaver istedet for å finne bamusstaver fra 50 tallet :)

Turen er ca 13 km lang og vi brukte ca 5 timer på denne, fremdeles i et bedagelig tempo!

For de som lurer ser min foreløpige toppliste slik ut
  • Vågsøy, St Sunnivahornet, 689m
  • Eid, Glitregga, 1297m
  • Gloppen, Snønipa, 1827m
  • Hornindal, Hornindalsrokken, 1528m
  • Stryn, Lodalskåpa, 2083m
  • Volda, Kyrkjefjellet/Eidskyrkja, 1482m
  • Sande/Herøy, Sollia, 660m
  • Selje, Kvamfjellet, 775m
  • Bremanger, Gjengen(Blånibba), 1670m
  • Vanylven, Blæja, 1142m
  • Stordal, Seljebottinden, 1531 m
  • Bodø, Lurfjelltinden, 1284 m
  • Bergen, Gullfjellet, 987 m
  • Annaberg-Bucholz Pölberg, ?? m

No comments: